söndag 29 mars 2009

Hönor eller ägg?

I går frågade min granne om jag hade tänkt köpa hönor eller kläcka fram ägg till mina första hönshusinnevånare. Ööööhhh...hönor...trodde jag väl........tills hon nämnde att hon kunde få låna en äggkläckare av de som hon övertog sina höns från. Då öppnade sig helt plötsligt nya möjligheter...och fasor...och bekymmer...och glädjor.....och frågor....och,och,och,och.
Världen vändes upp o ner....(hönsvärlden i mitt hövve då....inte den vanliga världen)......vi satt länge och bläddrade i böcker och diskuterade de olika ägg och kyckling-faserna....samt att vi nog är ganska överens om att jag kommer betè mig mer som en mamma-höna än människa i slutet av en kycklings-uppfostrings-process.
(leta rätt på den proceduren i nån bok...och sätt in bilden av mig i hönans ställe!!) Herrejeeeeeeee......huuuuuur ska det här gå?

Det slutade med att vi hämtade kläckaren....och senare på kvällen påbörjade vi en liten renovering/rengöring.


A med en av sina hönefröknar.

Kuvösen.

Jag plockade ur fläkten som inte fungerade och A satte igång med fönstren på "tittgluggen" som inte satt fast ordentligt.


Fläkten tillbaks rengjort och fungerande.....fönstren rengjorda och ditsatta tillfälligt med tejp i väntan på att tätningsmassan torkar.

Kläkningsmaskins-kontrollanten ovanpå har hållit ett vakande öga på hela processen för att säkerställa kvalitetskontrollen.


Mitt i det hela slänger jag en blick på klockan...."nu skall alla ljusen släckas...."......Earth Hour inträdde om ett par minuter. A släppte allt hon hade för händer och sprang runt och släckte. Arbetet avslutades därför i ficklampans sken. Det syns inte så väl eftersom blixten lyser upp...men ficklampan är stadigt placerad mellan knäna. ;-)


Men vad göööör man om strömmen försvinner en längre tid under pågående ruvning?

Svar: Bente tar äggen med sig under täcket och ligger där tills strömmen kommer tillbaks


Det här är ju kul...och förskräckligt...och kul....och förskräckligt...och kul...om vartannat!! Men mest kul!! Jag kommer förmodligen oroa på mig de gråa håren som fattas för att vithårigheten skall vara fullbordat...men det är helt ok...tycker grått är snyggt!!
Nu är det ju "bara"....att få tag på några som har ägg att sälja från de raserna som man vill ha, och få de skickade hit!!

Återkommer om den saken!

Hej o hå!

7 kommentarer:

  1. Du á meg sååå spennende!! Vet ikke om det er lettere hvis du hadde en mamma de gikk sammen med når de er født..
    For meg er det uaktuelt å ha haner...og kan jo ikke ta livet av noen,så desverre kan ikke jeg la hønene mine få kyllinger..
    Rugeegg får du tak i vet du:-))Værre å velge tenker jeg...
    Grå hår er vakkert ja:-))
    Superdeilig dag & Stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  2. Roligt!! Välkommen i klubben, man oroar sig som en toook ;o)
    Men det är knaskul också. Framför allt, knaskul.
    (Maila mig om jag kan hjälpa till med ägg eller så)

    SvaraRadera
  3. Jøss så spennende?! Lykke til:)
    Klem herfra.

    SvaraRadera
  4. Ni gör helt rätt i att kläcka fram själva, inga konstiga sjukdomar eller ohyra utan bara små ägg som blir till små kycklingar. Visst är det lite jobb och mycket stoj, fråga min granne ;)
    Men det är det värt. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Ja va kom först, höna eller egget?
    Lykke til med va du enn velger, vi fölger med spenning på bloggen vet du! earth hour......ja vi vart en halvtime sein med nedslokkning, men hadde det mört en time ekstra(hehe)! Tror du det teller?

    SvaraRadera
  6. Ja det är verkligen spännande att kläcka ägg..man trodde det skulle gå över efter några år.. Men när det börjar närma sig så springer man som en tätting och kollar och lyssnar efter pip =o)
    Jag har just nu 26 vaktelkycklingar kläckta..kan vara några fler på väg =o)
    Ha en fin vecka / Kram Ewa

    SvaraRadera
  7. Jag har ingen egen kläckare - ännu är väl bäst att säga, men kompisen är en hejare på det hela, så hon har små brahmaägg på G åt mig!
    Däremot ligger en dvärghöna på ägg, och snart kommer det förmodligen ut ett gäng kycklingar under henne oxå!
    Såååå roligt och mysigt med små dunbollar!

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails